Wednesday, September 26, 2012

Menangani stres cara aku (^___^)

Assalamualaikum! Apa habaq semuaaaa....lama gak aku x berblog nih...keja byk gila sih kat sekolah nk kena settle...sesi kaunseling ngan budak, konsultasi ngn waris, program PMR & SPM, program Zero ponteng..bla...bla...bla....(fuh! Klu senaraikan lagi sakit kepala gue).
Baru2 ni sekolah aku ada buat kursus dalaman iaitu Bengkel Pengurusan Kesihatan Mental...bagus! Banyak informasi yg kita org dapat. Perkara yg paling penting dalam menguruskan mental ni...bila kita stres cari la jln penyelesaian..contoh paling mudah berkongsi masalah dgn org yg dipercayai...sekurang2nya kita dapat mengurangkan bebanan atau tekanan yg kita tanggung..Kebetulan plak aku ni involve dlm bidang bimbingan & kaunseling jadi perkara sebegini wajib aku amik tau kayyyyy.
Semua org mengalami stres. Stres terbahagi kepada 2 bahagian iaitu STRES POSITIF & STRES NEGATIF. Apa itu stres positif? Kita perlu ada stres positif baru kita dapat perform sesuatu dengan lebih bersedia dan baik. Sebagai contoh kita perlu membentangkan sesuatu dlm mesyuarat atau bengkel, perasaan jd serba x kena....takut ada tidur pun x lena nk pitam pun ada ( pd sesiapa yg x biasa ckp). Jadi kita akan bersiap sedia agar dapat beri yang terbaik walaupun tergagap2 masa bercakap. Selalunya stres positif akan memberi impak yg baik pd kita. Mcm mana plak stres negatif? Nama pun negatif dh tentu x elok kan. Bawa motor atau kereta laju2 sbb stres, merosakkan diri dengan menelan panadol berpuluh biji (remaja suka buat ni), melukakan diri. Dipendekkan cita ada yg sampai bunuh diri...na'uzubillah.....klu stres negatif ni dipendam terlalu lama tanpa diselesaikan ia akan bertukar kepada KEMURUNGAN!!! atau bahasa omputehnya DEPRESSION
Aku pun stres gak...selalunya aku stres dgn kerja...jd selain dari bersolat, berdoa(berckp dengan Allah-mengadu sepuas2nya) dan baca al-quran utk mereda serta mengurangkan stres, aku akan berkongsi cerita dgn GTP aka che pus yg merupakan rakan setugas aku...mmg lega klu kita dpt meluahkan apa yg terbuku dlm hati ni...selain daripada GTP, suami aku juga tempat aku berkongsi cerita serta Kak Chik aku (kakak aku la tu).

Satu lg acara wajib aku setiap bulan utk meredakan stres ialah bersauna, berurut dan ber'facial'. Klu korang datang Langkawi aku nk suggest tempat yg aku selalu berurut dan berfacial iaitu Bellis Spa...fuh! servis first class...mmg puas hati. Muka jd cantik selepas ber'facial' ( hihihihi kononnya..bluueekkk!) badan jd ringan sbb kena urut...stres pun ilang (^____^) yeay!
Taraaaaaa.....nampak x? Terpancar keceriaan yg abadi lagi hakiki

Disebabkan aku adalah penagih coklat yg tegar bangat! hehehehe jd aku menggunakan sifat ketagihan aku tu dgn cara yg tepat....makan coklat stres hilang....ya! Betui aku x tipu...cara tu cukup berkesan utk aku. Bila aku mkn coklat aku akan memejamkan mata sambil merasai sesuatu yg lega pada bahagian tengah otak aku...mmg release tension gua ckp lu! Kalau mkn aiskrim coklat pun aku akan berkelakuan camtu jugak tp ada org ckp plak makan coklat nnt gemuk...ya ka? Mana ada!....fav aku dark chocolate...walaupun pahit tp byk manfaatnya....sila baca di sini kayyy...dan aku ada rahsia..mkn coklat x blh gemuk heheheheh....
Jeng...jeng...jeng....aku makan dark chocolate no sugar added!!!! Lalalalalala
Lagi skali promote Langkawi...jgn lupa ke Haji Ismail Group banyak jenis coklat yg blh kalian cari di situ...coklat kat Langkawi mmg murah (^___^)<----senyum lagi!
Sbnrnya ada byk cara lg yg aku buat utk ilangkan stres..tp cukup yg 3 di atas aku story...nnt bg byk2 pun bukan korang nk baca hahahahaha...Satu pesanan penting aku untuk wanita yg berkerja dan dalam pada masa yg sama seorang isteri dan juga ibu...TOLONG CARI MASA UNTUK DIRI SENDIRI bagi mengurangkan stres anda....
Aku ada cara aku....cara korang bagaimana?

KURANG STRES KE ARAH AWET MUDA

No comments:

Post a Comment