Sunday, December 9, 2012

Aku tengah marah ni!

Haaaa....permulaan entry kali ni agak kurang ceria skit coz aku tgh marah ni ( bertepatan dgn  tajuk ). Knp aku marah...aku marah kerana sebuah janji manis yg dihidangkan sebagai halwa telinga aku pada awal tahun 2011...janji manis tu telah menjadi janji pahit dan kelat...uwekkk! nk termuntah aku.....rasanya masih melekat di hati dan kepala otak aku ( berfalsafah la kononnya )....Sbnrnya td pd pukul 9.30 mlm aku telah melalui satu sesi perbincangan utk menyelesaikan masalah ni....tp yg paling aku heran lps dh kau kata aku, aku kata kau...ntah apa kebenda lg yg dh terluah.... knp marah aku ni x leh nk sejuk lg...nk tido pun x leh...so aku buat satu tindakan yg mana aku amik batang mop dan aku mop satu umah, sambil menunggu lantai kering aku lap semua perabot dlm umah aku. Selesai lap...lantai pun dh kering, aku amik batang penyapu dan sapu seluruh umah. Haaa...klu korang nk tau...petua aku klu nk lantai nampak bersinar dan bersih mop la dulu kemudian dh kering baru sapu...x percaya? Cuba la ( hei! tgh marah pun sempat kongsi petua lg...sabar kau nyah! hehehehehe). Abis mengemop, mengelap dan menyapu apa lagi...peluh mencurah2 keluar menandakan kalori dlm bdn aku ni tlh digunakan dgn jayanya.....( masa aku buat aktiviti tu semua mmg aku buat sungguh2 utk melepaskan geram....patutnya masa ni masa tido! Arghh...lantak la )

Sisa geram ada tertinggal lg.....tunggu dpn kipas sbb nk bg peluh kering...capai tuala masuk bilik air...apalagi nampak berus sental bilik air pulak...uih! sakan kau yanz...Bilik air dh bersih aku pun mandi...lega la skit...ambil air sbhyg utk solat hajat mintak Allah lembutkan hati aku yg tgh marah ni dan apa2 lg la yg perlu aku hajatkan pd Allah Yang Maha Mendengar.....

Alhamdulillah...selesai solat hajat...kemarahan aku makin pudar.....Allah lah sebaik2 tempat mengadu dan meminta...

Dan skrg aku sdg menulis entry tatkala jarum menunjukkan pukul 12.00 tgh malam....perasaan yg berkecamuk td dh semakin lega.....

Sabda Rasulullah s.a.w :
  1. Marah itu datangnya drpd syaitan dan syaitan itu diperbuat drpd api, sdgkan api itu boleh dipadamkan dgn air. Oleh itu apabila slh seorg drpd kamu marah , maka hendaklah dia berwudhuk (hadis riwayat Abi Daud)
  2. Apabila slh seorg drpd kamu marah dan waktu itu dia dlm keadaan berdiri, maka hendaklah dia duduk kerana hal itu akn menghilangkan marahnya. Kalau masih marah maka hendaklah dia berbaring (hadis riwayat Muslim)
Nombor satu aku dh buat...jd skrg aku nk buat yg nombor 2 plak...nk berbaring dan terus lena.....mudah2an esok pg boleh buka buku baru dlm kehidupan....

Aku dh cuba atasi masalah yg aku hadapi...korang mcm mana plak? Ingat jgn lari dr masalah yg penting carik jln utk berdepan dan selesaikan masalah tu......Selamat Tidur...ZZzzzzz...kroh...kroh....kroh

1 comment: