Sunday, December 22, 2013

Alahai cuti sekolah.....

Aloooo...nampak sangat janji x ditepati...ari tu ada post gambar kat instagram kata nk bg resepi buat jeruk kobis..kononnya pas post gambar tu nk terus post entry kat blog pasal jeruk kobis ni...ceh! habuk pun tarak...janji tinggal janji la hang ni yanz...sorry la...gua x sempat nk hadap komputer ni coz cuti sekolah pun gua tetap sibuk ngan keja umah dan serba sedikit kena ke sekolah gak bila kerani pejabat tepon ada beberapa urusan nk kena settle..al maklum laaaa org penting di sekolah... (cit! berangan la mcm penting sgt hang tu!)...

Kali ni cuti mmg x ada istilah aku kluar brcuti2 Malaysia coz laki aku banyak keja nk kena settle...Anak2 aku dh di'inform'kan awal2 psl kesibukan ayah mereka. So far so good diaorg phm walaupun setiap hari terungkap perkataan boring di mulut mereka...Aku isikan masa yg terluang ni utk anak2 dengan ke kelas mengaji al-quran, ulangkaji semula subjek2/topik2 yg diaorg lemah dan bg peluang diorg main ngan kengkawan kat luar ( bak kata org2 kampung bagi berdunia dengan orang )..tp anak laki aku tu seperti biasa wajib membuang masa depan komputer dan xbox nya....ok..aku biarkan juga sbb cuti sekolah....haaa main la puas2 sampai muntah..bila start sekolah thn depan kena catu balik masa main game. Anak sulung aku yg perempuan aku buat praktikal kerja2 di dapur...biasa la anak dara kena belajar buat kerja dapur.
Praktikal di dapur....perkara paling penting ajar anak cara memegang pisau atau alatan tajam..keduanya fahamkan pada anak sekiranya brlaku sebarang luka kena belajar tahan sakit dan cepat bertindak untuk bantu mula (first aid)

Haa!!!! Bab ni aku mmg biaq dia main sampai muntah! Duduk pun dh x betoi dh....


Aku plak...mcm biasa mengemaskini isi rumah...buat mini library demi menggalakkan anak2 dan suami budaya membaca...dlm umah ni aku yg paling byk membaca tau x (puji diri sendiri sbb org lain puji jenuh brjanggut tunggu)....Memasak membasuh mengemas melipat dan brmcm2 'me' lagi telah menjadi rutin harian aku secara fulltime semasa cuti sekolah ni...syok gak jadi surirumah...pikir hal umah dan anak2 ja...klu keja nk kena pikir mcm2...

Seperti yg dijanjikan aku nk bg resepi Kobis Jeruk sebut betul2 k kang x pasal2 jd Kobis Beruk hahahahaaaaaaaa! Tp sebelum tu aku nk bg info skit la pasal kobis jeruk ni camna aku blh pandai makan bendalah ni..Sbnrnya arwah mak aku suka makan kobis jeruk ni bila mak kerap masak so aku pun kerap makan...tp dulu mak aku beli kat kedai..Utk pengetahuan korang org cina yg pandai buat sayur jeruk ni.... zaman dulu mana ada org titik beratkan sapa yg buat dan sebagainya so bila zaman skrg ni smua masyarakat dh terdidik tentang kebersihan, status halal haram telah membuatkan aku nk beli kobis jeruk ni pun pikir dua tiga kali...jadi aku pun buat kobis jeruk sendiri berdasarkan resepi yg aku cedok dlm internet dan aku olah serba sikit cara membuatnya...Seblum tu aku nk mintak maaf la sbb kelemahan aku ialah memberi resepi secara bertulis sbb aku buat atau masak smuanya berdasarkan naluri...maklumla masterchef la katakannnn...hehehe. Olh yg demikian sila phmkan sendiri ya apa yg aku tulis ni (by the way kobis jeruk aku ni mmg x guna sebarang pewarna...)


Hasilnyaaaa....
Hehehehe...cili jeruk tu pun aku buat jugak...ok fokus kepada kobis tu..nampakkan keadaan asal kobis tu. Ni aku baru sgt rendam baru 30minit kita harus tunggu semalaman k..p tidoq dulu tau


Selepas dibilas dan diperahkan sedikit kobis tu akan mengecut dari saiz sebenar sbb tu blh masuk kat dalam bekas sebelah kanan tu...
Dalam keadaan mcm ni blh la disimpan dalam peti ais
Klu x phm resepi aku ni blh la private message kat fb aku ataupun email kat activate27@yahoo.com...kalau x paham laaaa...
Ok dh buat jeruk ni tentu nk cara masak pulak kan? Haaa tu kena la tunggu...x tau bila plak aku nk post entry psl resepi kobis jeruk goreng...x mengapa korang punya pasal akan ku usaha kan secepat mungkin. Apa2 pun cuba buat dulu kobis jeruk ni....

SELAMAT TRY AND ERROR!!!

No comments:

Post a Comment