Monday, November 4, 2013

Syawal Dah Abis Part II

Seperti yang dijanjikan sekiranya korang baca entry aku pasal Syawal Dah Abis...korang tentu tahu kenapa ada yg part 2 plak...tp klu yg x sempat baca or teringin nk baca lagi blh baca DI SINI....

Aku lahir daripada keluarga yang besar dan ramai...menjadi anak bongsu merupakan satu tanggungjawab yang cukup berat...mmg berat. Mana tidaknya beza umur aku ngan kakak abg sangat jauh..bayangkan jarak umur aku dengan abg aku yg second bongsu pun 15 tahun ini kan abg kakak aku yg sulung tengah tepi atas dan bawah..haaaaaaaaa korang nampak x apa yg aku alami...nk jd yg terbaik pun aku...nk jd yg terhebat pun aku jugak...kenapa? Contohnya bila dalam peperiksaan aku kena dapat lebih baik drpd abg kakak aku walaupun abg kakak aku buat LCE & SRP mana aci aku budak PMR ja... masa SPM pun mcm tu gak kena keputusan aku lebih bagus drpd depa... still x aci sbb ada di antaranya amik MCE....dari segi kelayakan akademik untuk masuk ke Institusi Pengajian Tinggi pun kena lebih baik daripada depa jugak (ayoooooo!)...Jadi baik pun kena jadi lg baik drpd depa...kalau jd jahat kena lg jahat drpd depa..eh???? hehehehehehe silap cakap...jadi jahat x boleh nnt mak marah k! Tp walau bagaimana pun aku nk ucap bermillion2 terima kasih kpd abg dan kakak aku kerana men'torture' aku sedemikian...klu tidak aku x kan dapat berada pada kedudukan sekarang..."seorang guru lepasan Ijazah yang berjaya dengan karier dan kehidupan skrg"...amiiinnnn. I really loved them!

Sesuatu cabaran atau tanggungjawab yg mungkin kita tidak suka perlu di'channel'kan ke arah positif...Insha Allah hasilnya akan membawa kepada kebaikan....
Sbb tu bila di sekolah kalau ada pelajar yg dalam keluarganya dia anak bongsu dh tu buat kes atau masalah disiplin aku paling cepat hangat ati! Hangat tahap gaban punya la! Patutnya korang kena pikir la bila jd anak yg paling last ni kita membawa satu amanah yg mana kita ni bukan anak manja tp anak yg mampu menggembirakan seluruh keluarga. Kita dh tgk susah payah penat jerih keluarga kita....kita juga menyaksikan kejayaan abg kakak kita yg terdahulu.... jatuh bangunnya mereka....jd kita sebagai anak bongsu sebenarnya lebih bijak utk membuat keputusan...fuh!!!! Mcm ahli dewan undangan negeri berbahas di parlimen....

Ok la sebenarnya ada yg x bestnya jd anak bongsu....tp tu dulu masa aku zaman budak...tp bila dh besaq tua bangka dh tahap blh panggil makcik ni aku bangga jd anak bongsu.....Oleh yg demikian aku persembahkan pada korang gambar family aku masa syawal tempoh ari. Time ni anak saudara aku kawin...tp aku cakap terus terang la ni baru SEPARUH drpd family aku sbb ada yg lain2 lg x sempat masuk dlm gambar sbb sibuk makan kenduri dan ada gak yg x dapat hadir.....

Perkenalkan keluarga aku....semua bercampur aduk daripada suami aku, anak2 aku, abang kakak aku, abang ipar, kakak ipar, anak2 saudara, isteri & suami kepada anak2 saudara dan cucu saudara
( hahaha cicit saudara ja blom ada lg...klu ada alamatnya mmg aku dh tua bangka)
              
Tapi yg sedihnya arwah mak ayah aku x ada dlm gambar ni. Klu mak ayah aku idup lg sure diorang bangga dgn kejayaan setiap anak cucu diorang....Ya! Allah tempatkan ibubapa ku di kalangan hamba mu yg soleh dan solehah....
Apa lagiiii carik la aku dalam gambar tu.....Buat di luar sana hargai dan sayangilah keluarga kita.

No comments:

Post a Comment