Tuesday, July 8, 2014

Tragedi motor besar di bulan Ramadhan

Assalamualaikum dan slmt pagi everybody.....jangan bz body udah la ye hahahahhaha
Aku heran sungguh la dgn diri aku ni...susah betui nk update blog sekerap yang boleh...walaupun aku tau bukannya aku ada beratus follower di luar sana tp harapan aku apa yg aku kongsi dlm blog aku yg x berapa dikenali ni dapat bg input berguna kepada yg memerlukan.....

Just nk kongsi pengalaman yg berlaku dalam Ramadhan yg mulia ni...aku x mau kongsi bab nk kurus time posa(klik di sini)...gue juga enggak mau brkongsi tentang PARAM(hamboi...brbhs indon ya...phuii hahahaha)....aku pun x terasa lg nk kongsi bab2 yg agak berat spt bab2 ibadat di bulan ramadhan...sbb salah satunya aku mungkin bukan Ustazah Pilihan malahan keciciran lagi hahahaha....

Mcm ni....dipendekkan crita aku amik lesen B full pd bulan Mei tempoh ari....dan aku hanya sempat menghadiri kelas latihan sebanyak 3 kali saja atas kekangan masa kerja aku di skola dan kelas menjahit aku...nk utk pengetahuan korang smua aku mmg teringin nk amik lesen moto besar ni sejak dari zaman skola menengah lg...mmg ada member2 aku yg agak kurang hasam kata aku x layak sbb x cukup ketinggian...kaki x sampai tanah la dan mcm2 lagi....ok x mengapa...aku x heran sgt sbb tu keinginan kan...utk pengetahuan korang dgn rasa x malunya aku dedahkan rahsia bahawa ketinggian aku ialah 156cm dan berat aku 49kg....aku bukan kecik kot tp standard size hehehehhehe....

Di usia aku 36 tahun akhirnya aku mendapat keizinan Big Boss aku a.k.a En.Suami la sbb dia pun amik lesen B Full skali.....mmg x dinafikan aku menghadapi masalah dgn berat moto tersebut dan kaki aku yg x berapa nk kuat menahan berat tersebut...tetapi disbbkan aku ada kebesaran hati berbanding badan aku ni tetap aku teruskan niat murni ku ini ( hahahaha murni la sgt! )...hishhhh x pendek dh crita aku ni mcm nk panjang jugak...ahhh lantak la korang bc ja la x larat bc tgk tang penutup sj hahahahahha....TIGA kali aku p latihan menunggang moto besar tu 3x tu jugak aku jatuh serta mencalar balarkan moto superbike kawasaki dan juga virago..dan kali ke-3 aku jatuh ni mmg agak teruk skit aku x berjaya mengelak maka dgn segala sukacitanya superbike kawasaki sudah menghempap pergelangan kaki kiri ku.....aku bangun mcm biasa masih boleh jalan lg tp sejam slps tu kaki aku x leh pijak tanah...sakit gila...terus aku p urut betulkan urat yg lari dan malam tu aku terpaksa ke hospital utk x-ray sbb sakit x leh tahan sgt! Kejadian ni berlaku genap seminggu kita berpuasa (sabtu 5/7/2014)...nasib baik x ada yg patah atau retak klu x lagi jenuh!!! Aku dpt mc 3 hari rehat sepenuhnya x blh bergerak...doktor pesan nk cpt baik kena byk rehat....Gila weiii aku sampai naik bosan tahap cipan dlm hutan berehat ats katil...sakit pinggang aku...tp betul la kata doktor tu bila kurang pergerakan mmg kaki yg terseliuh cepat baik....

Kakak abg aku tau hal ni En.Suami punya pasal la post gambar kaki aku brbalut dlm wassap family aku so kenangan masa zaman remaja berulang kembali...aku kena tazkirah...perghh x tahan telinga dgr...dh tua bangka mcm ni masih kena nasihat ngan kakak dan abg aku.....En. Suami gelak ja sambil geleng kepala....Sib baik En. Suami cool sbb dia dh masak sampai rentung ngn perangai aku hahahahhaha.

Apa yg aku nk tekankan di sini ialah setiap kejadian yg berlaku pasti ada PENGAJARANnya betui x? Sbb klu sesapa yg x penah amik pengajaran dlm setiap kejadian dlm hidup dia bermaksud ada sesuatu yg x kena dgn diri dia...untuk menuju ke arah kesempurnaan kita perlu lihat pengajaran....



Motorsikal ni la yang timpa kaki aku

Zaman kegemilangan Awie!!!! Hahahahhaha
Semasa menunggu utk masuk bilik rawatan...rasa ilang brutal aku dok atas wheel chair ni huhuhuhuhu

Rugged ja pegawai yg urus X-Ray ni hahaha jgn salah phm k masa ni lbh kurang pkl 11.30mlm klu aku jd pegawai tu pun aku x lalu nk pakai lab coat bagai...rimas wooo....Alhamdulillah kaki aku ok tu yg penting
Hasilnya...aku dihadiahkan dengan benda2 ni...padan muka aku..


Pengajaran yg aku dapat:-
  1. Bila Allah dh bg signal/petunjuk melalui kejadian atau lintasan di hati sila bertindak utk buat keputusan...sebagai cth aku hadiri kelas 3x dan 3x tu jugak aku jatuh dan kali ke 3 agak teruk...aku muhasabah diri balik yg mungkin keinginan aku x sesuai utk diri aku....klu aku teruskan juga mungkin akn brlaku musibah atau sesuatu yg x bersesuaian utk diri aku.Oleh itu aku bertekad mmg stop tak nak teruskan kelas B Full ni buat masa skrg...( amboi ayat mcm nk amik gak masa nnt..hehehehe )
  2. Keja di skola terbengkalai x blh nk buat sbb terpaksa cuti sakit....kesian partner aku keseorangan di bilik kaunseling dengar lagu raya sorg2....Dlm erti kata lain telah menyusahkan keja org lain.
  3. Kesian anak2 aku...sebagai mak mmg aku sepenuhnya yg menguruskan rumah, anak2, makan minum dan sewaktu dgnnya...bila aku x blh jalan tambahan dlm bulan posa mcm ni...mmg anak2 aku paling terasa sbb x ada yg mengurus makan minum diaorg secara teratur dan sempurna masa berbuka dan sahur...
  4. En.Suami baru sedar betapa pentingnya tugas Pn.Isteri....pengakuan anak2 sendiri..."Ayah layan dan urus kami x sama dgn Mak"...terharu siot dgr anak ckp mcm tu...tp paling best bila En.Suami mula belajar masak utk menu berbuka dan sahur...heheheheheh amcm? Bukan senang ooo nk jadi Isteri dan Ibu yg berkerjaya kan????
  5. En.Suami dan anak2 smuanya terpaksa berdikari dan kena buat sendiri bila "Manager of House" sakit...Berat Sama Dipikul Ringan Sama Dijinjing.....phm x maksud peribahasa tu???

Pendek kata untuk hari2 berpuasa yg seterusnya, tahun2 yg seterusnya dan selanjutnya aku akan pastikan yg aku perlu sihat dan lebih berhati2 utk kesejahteraan keluarga aku sendiri....Bukan setakat pulun ibadah malahan KESELAMATAN dan KESIHATAN pun kena jaga di bulan mulia ni.....

SELAMAT BERPUASA!!!!

1 comment:

  1. super cool cikgu ! tahniah, tunggu habis belajar saya akan amik jugak lesen nie, kalau cikgu boleh saya pun mesti boleh, apa paun tahniah cikgu. you a owsem cikgu !

    ReplyDelete