Saturday, July 27, 2013

PARAM....



Assalamualaikum....sekejap ja dh nak raya.....mungkin banyak keja kat sekolah yg membuatkan aku mengejar dateline sehingga x sedar masa berlalu begitu pantas dalam bulan Ramadhan ni...

Ingat lagi sewaktu zaman budak hingusan...bila time puasa rasa lambat sgt masa berlalu...kenapa ya? Haaaa! Sila jawab k....

Ramadhan thn lepas aku ada post tentang Ramadhan vs Diet....klu sudi baca la ye! Ramadhan kali ni aku nk cita psl apa plak ya? Aku pernah post tentang bagaimana melatih anak2 berpuasa..klu korang malas boleh baca kat SINI..klu korang rajin blh scroll down ke entry aku yg terdahulu.....

Okeh!....tetiba dalam mencari bahan utk berbelog kali ini terlintas di fikiran aku pasal PARAM!...Bukan Param pelakon Malaysia yg berbangsa India thn 80an tu...ini PARAM singkatan bagi Pasar Ramadhan...

Time Ramadhan...PARAM akan tumbuh bagaikan cendawan dan kadang kala dipromosi habis2an kpd pengunjung utk bershopping juadah berbuka...ada gak yg menyelit di situ menjual mercun, peralatan raya serta pakaian...

Dari 1 sudut pandangan mata kanan aku mmg la bgus PARAM ni krn memberi laluan kpd peniaga utk mencari rezeki tambahan dan juga memudahkan para surirumah yg kehilangan idea utk memasak juadah berbuka. Memudahkan juga ibu yg berkerjaya mcm aku ni utk menjimatkan masa memasak...(gila woooo balik keja dh penat pastu nk masak lg!)...menggembirakan hati org bujang yg teringat masakan mak depa di kg tp x mampu nk balik berbuka sbb tuntutan bertugas di negeri org....tapi dari sudut mata kiri aku pula PARAM ni mampu menggoda org yg berpuasa membeli belah makanan sampai x hengat dunia.....biasa la kan org brpuasa bila tgk makanan smuanya teringin. Yang tu beli yang ni beli last2 bila berbuka minum air satu jag pastu kenyang haaaaaa makanan yg belunggok dpn mata tu sapa nk makan? Ayam? Itik? Kucing? Klu umah kg blh la sedekahkan kpd cik yam, cik tik & cik cing (hehehe sedap x gelaran aku bg kat makhluk Allah tu?) tp still pembaziran duit berlaku kan? Klu umah kondo, apartment, flat...dan yg sewaktu dgnnnya nk disedekahkan kpd sapa? Jawabnya....ketongsampahdepanrumah ( haaa baca betul2 aku saja nk bg korang susah baca )

Aku dh penah kena penyakit ni...dan aku menyesal SANGAT! SANGAT! SANGAT! (uih! menyesal tahap gaban tu). Makanan yg berlebihan tu klu diganti dgn duit blh aku salurkan kpd yg memerlukan....pembaziran x brlaku dan pahala brlipat ganda. Jadi disbbkan aku ni mudah belajar dr kesilapan (ayat bodek diri sendiri) sudah 3x bulan Ramadhan aku skluarga berjaya berjimat cermat dr segi pembelian juadah di PARAM dan juga sewaktu masak sendiri utk hidangan berbuka puasa. Rasa lega bersyukur dan puas ati sgt bila berjaya melakukan perubahan...

Petua elak pembaziran di bulan puasa cara AKU.....
  • Seblum niat berpuasa.. terlebih dahulu letak kan azam, misi, visi dan matlamat tidak mahu membazir di bulan puasa
  • Masak sekadar cukup utk ahli kluarga x perlu terlalu banyak menu..sekiranya ada yg berlebihan mungkin blh digunakan utk membuat nasi goreng ( blh makan masa sahur plak )
  • Jgn bw sesiapa yg bernafsu besar dalam bab makan ni ke PARAM....takut2 kita pun trpengaruh skali.
  • Buat checklist sblum ke PARAM supaya kita dh tau apa yg kita nk minum dan makan dan harus diingatkan kita perlu tetap pendirian dan jgn mudah terpengaruh dgn apa yg kita nampak dpn mata...sekiranya terasa ingin membeli juadah selain dr checklist yg kita buat...korang blh ckp pd diri...makanan ni aku beli esok plak..esok kan masih ada.. x ke mana makcik yg jual tu hahahaa(pujuk hati tu).
  • Sekiranya berlaku lebihan makanan..korang simpan dlm peti ais dan korang panaskan balik masa nk brbuka puasa keesokkan ari nya...nasib la sbb korang dh janji x nak membazir kan....x rosaknya makanan tu klu disimpan elok2 dlm peti ais.

cukup banyak tu dulu..kang bg banyak2 x terbuat plak....INGAT! PEMBAZIRAN AMALAN SYAITAN NIRROJIM

No comments:

Post a Comment