Thursday, February 14, 2013

Adoilaaaa....

Still not feeling well but i can manage it....ari ni baru aku dapat mengadap rumah, masak untuk anak2, update fb dan blog...3 hari atas katil...pening, muntah,demam urat...rasa lapar tp x lalu nk mkn...klu mkn mesti muntah balik...rasa cam alahan mengandung..arghhhhh! x sanggup nk lalui lg rasa cam tu....

Flash back.....
Ari tu hari kedua Tahun Baru Cina (10hb Feb 2013)...bangun pagi cam biasa..sarapan bihun goreng dan nasi putih berkuahkan sambal tumis petai udang yg aku buat semalam masih ada lebihan lg....lps Zohor p makan kenduri kahwin umah member...menu: nasi putih, gulai(kari)kerang sayur betik, sambal belacan, ulam timun, ikan bakar dan air sirap...balik dari umah kenduri si suami teringin nk mkn cucur cempedak..so kami p carik kat kedai buah berdekatan ngan umah. Dapat sebijik x la besar sgt coz aku dh pesan jgn beli besar2 nnt x abis. Balik umah selesai solat asar aku terus masak cucur cempedak....apa lg aku dan suami bedal mcm org somalia x penah jumpa cempedak...Pas isyak aku rasa x sedap perut...memulas, rasa nk muntah, pening...penutup bagi cerita ari tu aku sudahi ngan muntah...bluueeekkkk!!! Esoknya aku bangun pg badan aku dh bg signal yg aku x sihat ditambah pula anak kecik aku demam...ini namanya sudah jatuh ditimpa tangga..lain kali klu nk jatuh tu tgk la tangga tu ada kt mana, jatuh la jauh2 skit dr tangga tu!!! ( apa punya peribahasa yg dh aku rosakkan ni?)...Sakit aku berterusan bermula 10hb hingga 13hb...mmg azab..
Selalunya aku akan mengadap komputer rumah untuk berfacebook atau berblog. X brp sihat punya pasal bw laptop mengadap depan muka sambil dapat duduk ngan selesa ditemani K-Pop Countdown Inkigayo-ulangan di ch 393 (ceh!...sempat lg tu tgkp gambar )~ketika ini anak kecik aku yg demam tgh tido....klu dia x tido jg hrp keadaan laptop akan berada dlm keadaan selamat sebegitu rupa....

Menjadi persoalan? Apa yg telah menyebabkan aku jd sebegitu rupa...aku jumpa doktor dia ckp asid dlm perut aku lebih jd dia bg aku 4 jenis ubat suruh telan (padan muka aku kenyang telan ubat)...dh lama aku x kena gastrik..last kena masa aku belajar di U berbelas tahun yg lalu...nk kata aku x mkn..aku melantak dr pagi sampai la aku sakit mlm tu baru aku stop mkn ( x ke gelojoh namanya tu?)
Suami aku ckp cempedak penyebabnya...betul ke? Tp blh jd juga org tua2 ckp cempedak tu angin tambahan plak aku balun skali ngan bijik cempedak tu walaupun hanya 3 bijik....tp dulu aku mkn cempedak x jd pun cam ni? Rasanya sbb aku dh makin tua huhuhuhuhu....dan satu lg mungkin pas aku bersalin anak yg ketiga ni aku x mkn cempedak lg...tetiba dpt mkn cempedak mcm org lupa daratan...
Hakikatnya...adakah salah cempedak di luar pagar ambil galah tolong jolokkan? Atau salah aku yg baru belajar nk makan cempedak selepas bersalin anak ketiga? Org tua2 ada berpesan lps berpantang 44 hari masih ada lg makanan yg kita kena berpantang yg kdg kala hingga bertahun2 atau klu  nasib x baik mungkin sampai tua kita x blh mkn mknan tu...klu nk mkn sgt pun kena mkn skit ja...nasib..nasib..nasib.

Kesimpulannya jgn pandang lekeh pada pantang org tua2 dahulu kala.....

No comments:

Post a Comment