Saturday, November 2, 2013

Apabila Sufian Bersuara....

Anak lelaki aku ni ada satu sikap suka menggunakan ayat2 power untuk menggambarkan perasaan dia...kekadang nk tergelak pun ada...Di antara ayat yang selalu dia suka guna:-

  1. Emmm...sedapnya 'swendish' mak ni.... (swendish=sandwich)
  2. Ayah dh janji nk bw abang p jalan2..klu ayah tipu 'pecah hati' abang...(pecah hati=frust/kecewa yg amat sgt)
  3. Tok wan jangan isap rokok nanti jadi 'geng setan'.....(geng setan=terpengaruh dgn godaan syaitan)
  4. Kenapa susah sangat nak menang game ni....'pening otak' abang laaa....(pening otak=tak larat nk pikir)
  5. Abang meluat la lambat sgt game ni nk 'londing'....(londing=loading)
  6. Ishkkk.....'nanti garu kepala terkeluar otak' abang..... (nanti garu kepala terkeluar otak=terlalu gatal kulit kepala)
  7. Arghhhh mulut abg 'terbakar'!!!!!.....(terbakar=pedas sangat)
  8. Bateri abg dh low.....(bateri low=dh x larat sgt)
Sufian ni jarang bersuara....tp skali kluar ayat daripada mulut dia sahih aku dan suami akan tergelak...kekadang ada ayat2 dia yg terkena atas batang hidung kami...sabar je la!

Sufian ni terlalu obses ngan game dan komputer...salah suami aku jugak la sebab perkenalkan segala mak nenek tu kat Sufian. Tapi kami ada cara untuk berhadapan dengan minat Sufian yg 'menggila' ni....Setiap dendaan yg diberi pada Sufian mesti ada kaitan dengan game dan komputer. Perkataan "HARI NI JANGAN MAIN GAME DAN JANGAN BUKA KOMPUTER" adalah ayat yang menjadi ketakutan kepada Sufian..
Jadi...dia akan siapkan kerja sekolah tepat masanya...buat kerja yang disuruh tanpa membantah...

Kebanyakkan ibubapa pening memikirkan anak2 yg asyik mengadap gajet2 terkini..aku pening juga tapiiiii hahahhahaha aku memanipulasikan teknologi terkini tu ke arah dendaan yg membawa kebaikan kepada alam sejagat. Ada syaratnya nk laksanakan dendaan mcm ni...syaratnya mesti bermula sejak dari kecil lg sbb nak melentur buluh biar la dari rebungnya...klu dh anak2 tua bangka nk denda mcm ni...alamatnya umpama mencurah air ke daun keladi laaaaa. Jgn salahkan anak2 klu diorang x mau dengar cakap..pd aku salahkan diri kita sendiri dulu sbb mungkin ada perkara2 penting kita trlepas pandang semasa mendidik anak2 kita...atau barangkali masa kita kecik dulu kita pun x suka dengar cakap mak kita..siap melawan lagi...ayooooooo! Mana nk tumpahnya kuah klu x ke nasi...ye x? hehehehe penuh peribahasa dalam entry aku kali ni....terasa mcm ahli Dewan Bahasa & Pustaka plak....kuang3x

p/s: Mencurah air ke daun keladi - Memberikan nasihat (ajaran dan sebagainya) yang tidak dapat meresap ke dalam hati.Mana tumpahnya kuah klu x ke nasi - baik buruk ibu bapa sedikit sebanyak turun kepada anaknya.Melentur buluh biar la dari rebungnya - mendidik anak2 biar lah dari mereka kecil lg.( Haaaaa siap bg maksud lg tu...sabaq ja la aku ni)

I am SUFIAN...

Berbalik kepada cerita Sufian....sebenarnya anak2 kita ni mempunyai tingkah laku yg berbeza2 di antara satu sama lain...hargai keistimewaan anak2 dan bentukkan peribadi mereka ini berdasarkan minat anak2 bukan minat kita.....Mcm aku... sufian mmg minat game dan suka menggunakan bahasa yg merapu....jd aku gunakan minatnya dlm game untuk latihan bahasa Inggerisnya dan bahasa merapu tu untuk menjadikan dia seorg budak yg tidak membosankan.

Itu cara aku....cara korang bagaimana??? Apa2 pun BE THE BEST PARENT!!!

No comments:

Post a Comment